пʼятниця, 13 липня 2012 р.

Київ у 1638 році (інфографіка)

План Києва з книги «Тератургіма» (друкарня Києво-Печерської лаври, 1638 рік) — перша відома мені українська інфографіка.

Опис монастиря (Києво-Печерської лаври), містечка та інших предметів аж до самого Києва

 «Вийшовши з печери на гору через хвіртку, треба йти біля дерев'яної огорожі до мона стирської хвіртки. Ліворуч від неї —
1. Келія городного брата і доріжка через вулицю до монастиря.
2. Хвіртка в самий монастир, при якій відразу ж келія привратника.
3. Біля неї невелика келія іншого брата.
4. Від них праворуч иа гору стрімка доріжка до друкарні.
5. Друкарня на тій рівнині, на якій (розташовано) увесь монастир.
6. Пекарня з коморами і всім, що до них належить.
7. Келія благочестивого брата, який на¬глядає за пекарнею.
8. Чотири старі келії, розташовані поруч.
9. Келія палатного інока.
10. Дві разом келії, одна біля другої.
11. Келія від тих (двох), яка заходить трохи в сад.
12. Проти них приміщення, одне для ре-місників, друге — для іноків.
18. Келія позаду них пристойна і спокійна.
14.  Від неї безперервним рядом до воріт лікарні вісімнадцять келій благочестивих отців і братій.
15 Ворота в лікарню
16. Дві келії, одна проти одної, благочести-вого отця, завідуючого лікарнею.
17. Сама лікарня, де хворі благочестиві братії дос то на лежне мають про себе призріння; при ній церковка.
18. Келії і комори для домашніх потреб, прибудовані до огорожі великого мо-настиря
10.  Дерев'яна дзвіниця означеної лікарні при кам'яній церкві; в ній східці, якими сходять угору в саму церкву, тому, що вона, подібно церкві Благовіщення Пресвятої Богородиці, яка знаходилася на Київських Золотих воротах, влаштована також над воротами.
20. Сама церква святої Трійці; чиїм утри-манням була вона збудована, про це скажемо нижче.
21. Ворота, на яких стоїть ця церква.
22. З лівого боку високий дім для гостей, споруджений на горі.
23. Бібліотека церковних книг, руських і слов'янських
24. Трапеза велика; при ній тепла церква во ім'я святих апостолів Петра і Павла
26.  Ворота» що ведуть до кухонь, братської і архімандритової, і самі ті кухні.
26. Три келії для слуг архімандр итови х
27. Покої настоятельські.
28. Під тим же дахом аптека монастирська.
29. Одинадцять заново збудованих під одним дахом келій для благочестивих отців і братій.
30. Келія привратника в кам'яних воротах з передсінням.
31. Посередині таким чином розташованого монастиря церква Успіння Пречистої Богородиці»;.
32. Приділ їх милостей панів Єльців.
33. Приділ трьох церковних учителів: Василія   Великого,   Григорія Богослова, Іоанна Златоустого.
34. Приділ св. Іоанна Богослова.
35. Приділ св. архідиякона Стефана, князів їх милостей Корецьких. У цій святій церкві (Успіння Пресвятої Богородиці) як багато було (поховано) тіл благословенних божих, як багато було трун осіб, що носили титули князів, гетьманів і воєвод Речі Посполитої, сановників і начальницьких осіб ясно засвідчують про це епітафії, які я, за наказом мого старшого (митрополита П Могили), згідно з старим їх текстом, прилучивши до нього дещо, на вічну пам'ять підновив, хоч І не все, за обставин, викладених в настановленні, вміщеному слідом за надгробними наші самн.
36. Недалеко (від означеної церкви) одна висока дзвіниця.
37. Друга ж, внаслідок великої ваги, підня тої  на   неї,  тобто  великого дзвона, названого за ім'ям майстра, що його відлив. Балик, нижче.
Отже від церкви між тією і другою сто-ронами слід іти до воріт, які і над якими церкву святої Трійці заснував князь Микола Святоша Давидовим і при ній для хворих і немічних Іноків улаштував лікарню, про яку згадував вище, поставивши особливого лікарня¬ного начальника; зараз він залежний від печерського архімандрита. Цими ворітьми вихід у містечко, де лежать багато скалічених, сиріт, удів, жебраків, в чеканні, як І при св. церкві печор¬ській, милосердя божого, подібно до того, як це було при тій купелі, яку Щорічно ангел господній, аіходячи, збурював
38. В тому (містечку) знаходиться жіночий монастир, який уміщає в своїх стінах багато  князівен, сановниць, дворянок та інших різного звання і стану благочестивих   інокинь   (Далі  йде досить велике уславлення присвяченого на служіння богу життя означених інокинь). 
39.  Посеред того монастиря церква.
40.  Недалеко від неї криниця.
41. Напроти   цього   жіночого монастиря гостинний дім для чернецької братії і захожих богомольців.
42.  На південь через містечко дорога до Либеді.
43. Між заходом і північчю дорогою йдемо через ріг Спаський, тобто повз церкву Преображення Господнього; її збудував із каменя св. Володимир; але в теперішній час стіни її ледве скоять, щебінь вкрив землю, і (йдемо) через селище, яке належить тій самій святині Господній.
44. По тій же правій стороні, пройшовши трохи по дорозі, є стежка до монастиря св. Мнколая Пустинного.
45.  Самий монастир цього св. Ариєрея.
46. По цій же руці, трохи далі, стежка до перевозу на Дніпрі.
47. Минувши її, йти прямо через долину до великих валів. В ннх:
48. Ніби на власному цвинтарі, який подібно до кола простягається до міських воріт (знаходиться): церква св. Софії, уже протягом кількох останніх років піддасться значному ремонту.
49. Церква св. Архангела Михаїла і монастир прн ній.
50. Церкви св. Тнрона тільки стіни стоять. Про неї, як і про інші руїни святих київських церков, можна сказати з поетом: (далі наводиться 8 віршів, взятих з Стрийковського латинською мовою і з перекладом їх віршованою формою польською мовою). 
51. Церква св. Васнлія, перша від усіх споруджена з каменю св. Володимиром.
52. Церква Пресвятої Діви Десятинна. 
53. Церква св. Симсона над самим Києвом, а інші лежать могилами, ніби на віки поховані.
54. Від них воротами повз замок, на ви сокій горі споруджений, униз вхід до жалібного Києва (Подола), оскільки теперішній ледве вартий імені колишнього: в останньому було понад триста камінних церков, сто дерев'яних, а тепер — всього ледве тринадцять»...

Легенду взято з праці С. Т Голубева О древнейшем плане города Киева 1638 г. // Чтения в Историческом Обществе Нестора-Летописца. Кн. 12. К., 1898.