пʼятницю, 23 лютого 2024 р.

Що читати про шрифт?

[Доповідь на ХІ Міжнародній науковій конференції «Платонівські читання» (НАОМА, 25 листопада, 2023 р.). Тези доповіді: Одинадцяті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. Київ: НАОМА, 2023. В друці.]

За останні 10 років в Україні з’явилося чимало ґрунтовних статей, присвячених шрифтовому мистецтву, а також видано кілька серйозних книг.


Ще 10 років тому на питання, що сформульоване в заголовку, відповідали приблизно так: «Книгу про букви» Юрія Гордона, «Живу типографіку» Олександри Королькової, «Сучасний шрифт» Віллу Тоотса (звичайно ж російськомовне видання 1966 року) і т. д. Тобто, шрифтова література, якою користувались в Україні, ще нещодавно була, майже виключно[1], російськомовна. Навіть Нордзея чи Брінгхерста українці читали в російськомовних перекладах.

Так діяв і я. Але для мене, особисто, все змінилось у 2014 році після російської анексії Криму та інтервенції на Донбасі. З цього часу я припинив купувати російську фахову літературу, і взагалі будь-які  контакти з росіянами.

Це все, звичайно добре і правильно, але оскільки я тоді писав дисертацію саме на тему шрифтового мистецтва, то фахова література була мені край необхідна. Російською я вирішив не користуватись принципово а української майже не було. Що ж робити? Тоді мене дуже виручила польсько- і німецькомовна література. Поляки видали і Нордзея, і Брінгхерста[2], а також низку власних авторів що досліджували мистецтво шрифту.

Польсько-, німецько- та англомовна фахова література, тим більше, стала актуальною після прийняття закону про заборону використання російських джерел в освіті на науці[3]. А що з україномовною? Що в Україні було написано про шрифт за останні 10 років?

Дещо було ))

Спочатку про книги. Їх небагато, але це праці кращих Майстрів українського шрифту, найстаріших представників професії:

• Мітченко В. Каліграфія. Взаємовпливи шрифтів: теорія і практика; кирилиця і латиниця; історія і сучасність. Київ: Laurus, 2018. 288 с.

• Лесняк В. Відтворення шрифтової спадщини. Київ: ArtHuss, 2020. 160 с.

• Чебаник В., Ерцен-Глєрон В. Книга Буття та об’явлення української мови. Київ: Саміт-книга, 2021. 992 с.

• Чебаник В., Ерцен-Глєрон А., Корнієнко А. Графіка української мови. Рутенія. Київ: Друкарський двір Олега Федорова, 2022. 184 с.

Віталій Степанович Мітченко, доцент Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, у своїй книзі, яку він писав кілька років, намагається зрозуміти місце кириличних шрифтів у їх взаємозв’язку з латинськими; проаналізувати історичний поступ графіки літер української кирилиці. Книга, як і попередня праця Віталія Степановича «Естетика українського рукописного шрифту»[4], видана ще у 2007 році, багато і ґрунтовно ілюстрована.

Книга «Відтворення шрифтової спадщини» підготована Володимиром Івановичем Лісняком, професором Харківської державної академії дизайну та мистецтв, увібрала в себе роботи студентів Харківської академії, періоду 2005-2019 рр., і є певним продовженням видань 2004 і 2006 рр.: «Акцидентний шрифт» та «Модерністські та постмодерністські шрифти», але в книзі 2020 року, зібрані роботи, які ґрунтуються на конкретних історичних зразках. Реконструйовані, зокрема, шрифти що виконані на основі літерацій таких українських художників як Нарбут, Єрмілов, Косарєв, Адамович, та ін.

В книгах Василя Яковича Чебаника (професора Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука), що написані у співавторстві, викладаються ідеї Василя Яковича щодо відновлення української автентичної абетки — «Рутенії». В книгах подаються, як ґрунтовні історичні дані, так і приклади сучасних шрифтових розробок Василя Чебаника. Перші видання з ідеями «Рутенії» були надруковані у 2004 році, а їх опрацюванням Василь Якович почав займатися майже пів-століття тому.

Також до масиву книг слід додати навчальний посібник «Шрифтовий дизайн», авторства доцента Харківської державної академії дизайну та мистецтв Тетяни Іваненко. Протягом останнього десятиліття, більше книг дослідниці не виходило[5], зате надруковано чимало, важливих для теми, статей:

·       Іваненко Т. О. Леттеринг у сучасному просторі візуальної культури — Всеукраїнська науково-практична конференція за підсумками роботи у 2012/2013 н.р., 14–19 травня 2013 р./ збірник матеріалів. Х. : ХДАДМ, 2013. С. 61–62.

·       Иваненко Т. А. Проблемы шрифтового образования: основные аспекты — Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції професорсько-викладацького складу і молодих учених в рамках VII Міжнародного форуму «Дизайн-освіта 2013, м. Харків, 16–18 жовтня 2013 року / за загал. ред. Даниленка В. Я. — Х. : ХДАДМ, 2013. — С. 27–29.

·       Бондаренко І. В., Васіна О. В., Іваненко Т. О. До питання проблематики термінологічного апарату в системі вищої освіти України. — Міжнародна науково-практична конференція «Художній авангард: пошук нової мистецької парадигми» 8-10 квітня 2015, Херсонський національний технічний університет. — Херсон : ХНТУ, 2015. — С. 9293.

·        Іваненко Т. О. Проблеми популяризації шрифтової справи України. — Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції «Концепція сучасної мистецько-дизайнерської освіти України в умовах євроінтеграції» 14–16 жовтня 2015 р. / збірник матеріалів. — Х. : ХДАДМ, 2015. — C. 51–52.

·        Іваненко Т. О. Актуальні проблеми дизайну візуальних комунікацій у контексті вищої освіти України / Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. ст. — Х. : ХДАДМ, 2017. —  4; 2017. — С. 3539.  

·        Іваненко Т.О. Графічний дизайн як засіб розвитку комунікативної діяльності / Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції науково-викладацького складу і молодих вчених у рамках IX Міжнародного форуму «Дизайн-освіта 2017» 9–12 жовтня 2017 р. / Актуальні питання мистецтвознавства: виклики XXI століття. C. 171–172.

·        Іваненко Т. О., Опалєв М. Л. Інноваційні шрифтові експерименти як засіб самовираження / Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми сучасного дизайну», м. Київ, 20 квітня 2018 року. — Київ: КНУТД, 2018. — у 2 томах. Том 2. — С. 35–38.

·        Бондаренко І. В., Васіна О. В., Іваненко Т. О. Всеукраїнська студентська олімпіада з дизайну: аналіз якості та підсумки — Всеукраїнська наукова конференція професорсько-викладацького складу і студентів ХДАДМ за підсумками роботи 2017/2018 навчального року // Збірник статей. 25 травня 2018 р., ХДАДМ. — С. 4–6.

·         Іваненко Т. О., Шумарова Д. В. Міжнародні стандарти навігаційних піктограм як засіб формування візуального простору. — Міжнародна наукова конференція II International Scientific and Practical Conference «Social and Economic Aspects of Education in Modern Society». Warsaw, Poland, 18.05.2018.// Science Review, 5(12), June 2018, Vol.2 — С. 32–35.

·        Іваненко Т. О. Шрифтовий дизайн: до питання проблем української ідентичності — Актуальні питання мистецтвознавства та мистецької освіти: сучасність і перспективи // Міжнародна науково-практична конференція (18–19 жовтня 2018 р.), ХДАДМ. — Харків: ХДАДМ, 2018. — С. 53–55.

·        Іваненко Т. О. Шрифтовий дизайн: до питання проблеми брендингу України — Соціокультурні тенденції розвитку сучасного мистецтва та дизайну // Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (5–9 листопада 2018 р.), ХНТУ / за ред. Якимчук О. В. — Херсон: ХНТУ, 2018. — С. 133–134.

·       Іваненко Т. О. Український шрифтовий дизайн: відродження та тенденції — Художня культура і мистецька освіта: традиція та сучасність: Зб. матеріалів Міжн. наук.–творч. конф., Київ 20–21 листопада 2018 р. — Київ : НАКККіМ, 2018. — С. 101–103.

·       Іваненко Т. О. Алфавітні шрифти: характер та призначення — Інноваційні культурно-мистецькі аспекти в сучасній картині світу // Матеріали V Міжн. наук.-практ. конф. (11–13 вересня 2019 р.), ХНТУ / за ред. Якимчук О. В. — Херсон : ХНТУ, 2019. — С. 121–122.

·       Іваненко Т.О. Ґабузян Едік. Проблеми становлення сучасних українських знаків алфавіту та їх розташування в системі Unicode — Актуальні проблеми сучасного дизайну // Матеріали Міжн. наук.-практ. конф. (23 квітня 2020 р.), КНУТД — Київ : КНУТД, 2020. — Т. 2. С. 73–75.

·       Іваненко Т. О., Мудаліге О. І. Шрифтовий плакат: творчий метод дизайнерів різних культурних регіонів алфавітної системи писемності (за матеріалами колекції «4‑й БЛОК: музей, архів, лабораторія»). Вісник ХДАДМ. Харків, 2021. № 1. С. 5–12

·      Іваненко Т. О. Міжнародний студентський конкурс зі шрифту і каліграфії Pangram: становлення, розвиток, перспективи. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків: ХДАДМ, 2021. № 2. С. 218–235[6].

Також з Харковом пов’язане ім’я ще одного дослідника шрифту, випускника ХДАДМ, засновника порталу «Рентафонт» Євгена Садко. Завдяки своїй неймовірній енергії, а також рівню занурення до теми, Євген періодично видає надзвичайно цікаві та ґрунтовні, а головне: актуальні та гострі матеріали, що публікуються, переважно, в мережі:

·       Садко Є. Кирилиця та латинка в українській мові. // Rentafont [Електронний ресурс]. URL: https://rentafont.com.ua/blog/kirilicya-ta-latinka-v-ukrayinskij-movi (дата звернення: 14.08.2018)

·       Садко Є. Перший шрифт для колонії на Марсі. // Rentafont [Електронний ресурс]. URL: https://rentafont.com.ua/blog/mars-type-pershij-shrift-dlya-koloniyi-na-marsi (дата звернення: 24.12.2018)

·       Садко Є. Як шрифти передають характер українських політиків. // Мedium [Електронний ресурс]. URL: https://eugenesadko.medium.com/як-шрифти-передають-характер-українських-політиків-ccfcf05a0be8 (дата звернення: 21.03.2019)

·       Садко Є. Як зробити 1000 гривень без піратських шрифтів. // Rentafont [Електронний ресурс]. URL: https://rentafont.com.ua/blog/dyzain-1000-hryven-bez-piratskykh-shryftiv (дата звернення: 24.08.2019)

·       Руда О., Садко Є. Українські шрифти від Майдану до сьогодні. // Rentafont [Електронний ресурс]. URL: https://rentafont.com.ua/blog/ukrainski-shryfty-vid-maidanu-do-sohodni (дата звернення: 20.09.2020)

·       Садко Є. Навіщо українцям шрифт Рутенія? // Rentafont [Електронний ресурс]. URL: https://rentafont.com.ua/blog/navishcho-ukraintsiam-shryft-rutenia (дата звернення: 25.09.2020)

·       Садко Є. 10 якостей шрифтів та їх застосування у дизайні. // Мedium [Електронний ресурс]. URL: https://eugenesadko.medium.com/10-якостей-шрифтів-та-їх-застосування-у-дизайні-c538dd9ccc86 (дата звернення: 07.06.2022)

·       Садко Є. Українська ідентичність у шрифтовій індустрії. Telegraf Design [Електронний ресурс]. URL: https://telegraf.design/kolonka-yevg-sadka (дата звернення: 04.08.2023)

У ще одного харків’янина — Олексія Чекаля, одного з найосвіченіших практикуючих шрифтових дизайнерів, аспіранта ХДАДМ (працює над дисертацією «Естетичні та технічні аспекти шрифтового дизайну в контексті мультикультурних систем писемності»), статей поки-що небагато і більшість з них присвячені сакральному мистецтву. Є кілька інтерв’ю з Олексієм (до речі, з кількома іншими сучасними українськими шрифтовими дизайнерами є подібні інтерв’ю також), але це тема окремої публікації. Статті Олексія Чекаля про шрифти:

·     Чекаль О. Поетика українського шрифту та графічний образ Худрому: 100 років пошуку. Вісник ХДАДМ. 2021. № 2. С. 254-263.

·      Чекаль О. Каліграфічна спадщина Сковороди на роздоріжжі між європейським, грецьким та слов’янським скорописом XVIII століття. Григорій Сковорода і ми українці: диво першого кроку і сила ініціативи. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2023. С. 266-285.

З Київською державною академією декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука пов’язані імена вихованиць Василя Чебаника — Віталіни (Оліфіренко) та Вікторії (Зуєвої) Лопухіних та Ольги Шпак, випускниць Академії (Віталіна та Ольга зараз вже, в згаданій Академії, викладають):

·   Віталіна та Вікторія Лопухіни. Спадщина Василя Кричевського в українському дизайні. Інтернет видання. // Telegraf Design [Електронний ресурс]. URL: https://telegraf.design/nasledie-vasiliya-krichevskogo-v-ukrainskom-dizajne (дата звернення: 13.08.2018)

·    Віталіна та Вікторія Лопухіни. Спадщина Георгія Нарбута в українському дизайні. // Telegraf Design [Електронний ресурс]. URL: https://telegraf.design/nasledie-georgiya-narbuta-v-ukrainskom-dizajne (дата звернення: 28.09.2018)

·      Olifirenko V., Zuewa V. Wiesci z Charkowa. // Grafika plus produkt 2+3 D. Krakоw, 2018. №55. Р 27-29

·   Lopukhiny (Olifirenko V., Zueva V.). Kochamy pismo cyrylickie. // Typohistorie Wywiady i artykuły o typografii i projektowaniu pisma. Wrocław: Akademia Sztuk Pięknych, 2019. Р. 73-75

·   Шпак О. Мистецтво каліграфії – засіб формування «національної моделі» графічного дизайну. // Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka: wydanie specjalne. Warszawa, 2020. № 57 (07/2020). Р. 19-26

·   Шпак О. Опанування каліграфії у підготовці майбутніх фахівців графічного дизайну. // Мистецтво та освіта. Київ, 2021. № 4 (102). С. 48-53.

·      Шпак О. Розвиток каліграфії в освітній практиці зарубіжжя. // Вісник кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». Київ, 2023. Вип. 7. С. 65-53.

·        Шпак О. Термінологічний дискурс проблеми підготовки майбутніх бакалаврів графічного дизайну до застосування каліграфії у професійній діяльності. // Естетика і етика педагогічної дії. Київ-Полтава, 2023. Вип. 27.

Чимало статей та заміток були опубліковані на різних он-лайн майданчиках (Телеграф, Читомо, Рентафонт), але на жаль, значна частина цих публікацій анонімні. Ми відібрали кілька авторських публікацій:

·    Павлевич К. Назад до витоків: основоположники українського дизайну. // Telegraf Design [Електронний ресурс]. URL: https://telegraf.design/nazad-do-vitokiv-osnovopolozhniki-ukrayinskogo-dizajnu (дата звернення: 31.08.2017)

·    Віка Лопухіна (Зуєва). Букви в місті: як в Одесі зберігають старі таблички й вивіски. // Читомо [Електронний ресурс]. URL: https://chytomo.com/bukvy-v-misti-iak-v-odesi-zberihaiut-stari-vyvisky (дата звернення: 13.04.2020)

· Гдаль Б. Шрифтова зрада. // Історична правда [Електронний ресурс]. URL: https://www.istpravda.com.ua/columns/2021/03/22/159188 (дата звернення: 22.03.2021)

·    Козар О. Літеропад: навіщо дизайнери збирали зразки української кирилиці. // Rentafont [Електронний ресурс]. URL: https://rentafont.com.ua/blog/literopad-krasa-ukrayinskoyi-kyrylytsi (дата звернення: 03.12.2021)

·   Білецька А. Шпаргалка: перевірте, чи не використовуєте ви російські шрифти у своїй роботі. // Telegraf Design [Електронний ресурс]. URL: https://telegraf.design/shpargalka-shryfty (дата звернення: 18.09.2023)

Звичайно, цей список не претендує на абсолютну повноту, і сподіваюсь, буде доповнений уважними коментаторами цього допису )) Але варто зазначити, що до статей, опублікованих в мережі, треба ставитись з певною обережністю і розумінням що це не наукові публікації. Іноді це компілятивні замітки, як наприклад, стаття Катерини Палевич, де значною мірою поданий перекомпонований матеріал зі старої (ще 2011 року) статті про Нарбута автора цих рядків, а деякі ілюстрації просто скопійовані. Але тим не менше, добре що публікацій на тему українського шрифтарства з’являється в мережі все більше і більше, і будемо сподіватись, що кількість, з часом, переросте в якість.

Якщо ж звертатися до наукових публікацій, то шукати їх треба в друкованих виданнях. Автором були оглянути основні наукові збірники найбільших освітніх центрів українського мистецтва і дизайну: Харкова, Києва, Львова. Почнемо з Харкова, столиці дизайну і оглянемо публікації у «Віснику Харківської державної академії дизайну і мистецтв» (нещодавно назву видання було змінено на «Худпром»):

·      Дядюх-Богатько Н. Й., Куць Я. Й. Шрифт в мультимедіа – перспективи розвитку. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2013. №1. С. 30-32

·  Яремчук О.М. Художньо-творчі аспекти проектування аркушевих шрифтових видань. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2014. №1. С. 39-45

·     Бабій Н.П. Проблемні питання методики навчання рукописного шрифту студентів з лівою ведучою рукою. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2015. №4. С. 9-14

·    Будник А.В. Українські шрифти у видовищному плакаті першої третини ХХ століття. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2015. №5. С. 12-16

·    Мурашко М.В. Шрифт як виразний засіб передачі інформації у відео-рекламі. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2015. №5. С. 26-35

·   Храмова-Баранова О.Л. Графічний шрифтовий дизайн: естетичні аспекти. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2015. №6. С. 43-45

·         Скринник Н.В. Аспекти формування національної моделі сучасного українського шрифту. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2015. №7. С. 60-64

·  Ісмайлова М.С. Шрифт як основний засіб формоутворення візуально-образної мови типографіки в дизайні поліграфічної рекламної продукції періоду раннього модернізму. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2016. №5. С. 24-32

·   Вискварка Я.М. Шрифтові прийоми в дизайні сучасної політичної реклами України. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2017. №2. С. 132-137

·      Косів В. М. Шрифт як засіб національної ідентифікації у графічному дизайні української діаспори 1945–1989 років. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2018. №4. С. 42-51

·  Будник А. В. Типографіка, шрифтова обкладинка та елементи навігації (рубрики) українських журналів 1920–1930-х років. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2019. №1. С. 18-28

·        Мітченко В. С. Авангардистські прийоми шрифтотворення харківських художників першої третини XX століття. // Вісник ХДАДМ. Харків, 2019. №3. С. 24-33

·    Сбітнєва Н.Ф., Ісмайлова М.С. Особливості використання шрифту в друкованих виданнях футуристів.// Вісник ХДАДМ. Харків, 2020. №2. С.27-12

·    Черкесова І. Рецензія на навчальний посібник Т. О. Іваненко «Шрифтовий дизайн: основи» // Вісник ХДАДМ. Харків, 2020. №3. С.127-129

Далі переміщаємося до Києва, і оглянемо наукові статті опубліковані у виданні НАОМА «Українська академія мистецтв»:

·      Яремчук О. Шрифтовий плакат у системі поліграфічного дизайну. // Українська академія мистецтв. Київ, 2013. Вип. 20. С. 114-122

·   Харченко В. Пластика «Абетки» Василя Чебаника. Синтез архаїки та сучасності у створенні цілісного образу. // Українська академія мистецтв. Київ, 2014. Вип. 22. С. 77-84

·   Мітченко В. Абетка української мови: формотворчий аналіз. // Українська академія мистецтв. Київ, 2016. Вип. 25. С. 77-85

·    Мітченко В. Стильові особливості нової абетки Георгія Нарбута. // Українська академія мистецтв. Київ, 2017. Вип. 26. С. 39-47

·   Тихонюк В., Тихонюк О. Шрифтові композиції Володимира Юрчишина:  джерела інспірації та самобутній розвиток. // Українська академія мистецтв. Київ, 2017. Вип. 26. С. 74-79

Пересуваючись на захід, переходимо до наукових публікацій, надрукованих у виданнях Української академії друкарства:

·       Васюта С. В. Альтернативні варіанти вибору графеми шрифту для електронних видань. // Наукові записки Української академії друкарства. Львів, 2013. №2 (43). С. 79-83

·         Сокол О. Ф. Формування комплексної характеристики рисунка текстових шрифтів з метою оптимізації процесу шрифтового оформлення книжкових видань. // Наукові записки Української академії друкарства. Львів, 2021. №1 (62). С. 63-70

·   Андрющенко Т. Ю., Бережна О. Б. Методика вибору ілюстративного та шрифтового оформлення у виданнях для дітей. // Поліграфія і видавнича справа. Львів, 2023. №1 (85). С. 91-100

Наразі, шрифтових публікацій у львівських періодичних виданнях вдалося відшукати небагато, що досить дивно, адже існує львівська шрифтова школа, яку очолював донедавна Ярослав Куць. Вдалося віднайти ще кілька інших публікацій що походять з цього середовища:

·   Дядюх-Богатько Н. Й., Куць Я. Й. Бібліографічний посібник з дисципліни «Рукописні, друкарські та комп’ютерні шрифти». Львів: Українська академія друкарства, 2013. 16 с.

·  Васюта С., Куць Я., Хамула О. Технологічні особливості створення шрифтів для електронних видань. Львів: Укр. акад. друкарства, 2020. 183 с.

·     Куць Я., Дядюх-Богатько Н., Стець С. Особливості кириличних гарнітур у вітчизняному дизайні книги. // Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 22 квітня 2021 року. Т. 2. Київ: КНУТД, 2021. С. 53-56

·       Куць Я. Й. Українському підручнику – українську букву. // Видавнича культура шкільного підручника: проблеми, що не втрачають актуальності. Матеріали Круглого столу (15 грудня 2020 р., м. Львів). Львів: УАД, 2021. С. 56-63

·       Куць Я., Борисенко О. Від каліграфії до «цифри»: шрифтовій школі Української академії друкарства – 100 років. Гаґенмейстерські читання: тези доп. Міжнар. наук.-практ. конф. КПНУ ім. І. Огієнка (19–20 лист. 2020), Кам’янець-Подільський : Видавець Панькова А. С. 2020. С. 185–187

Треба відзначити, що більшість наукових періодичних видань мають сайти, де викладені абсолютно всі публікації у форматі PDF за останні 10 (а іноді й більше) років:

Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв:

https://visnik.org.ua/09-arhive.html

Українська академія мистецтв:

https://naoma-science.kiev.ua/index.php/journal/issue/archive

Вісник Львівської Національної академії мистецтв:

https://visnyk.lnam.edu.ua/visnyk

Наукові записки Української академії друкарства:

http://nz.uad.lviv.ua/uk/archive

Поліграфія і видавнича справа:

http://pvs.uad.lviv.ua/uk/archive

На кінець цієї, вже досить розлогої, бібліографічної замітки, подам також і список своїх шрифтових публікацій за останні 10 років:

·         Дудник І. До питання: чи були в друкарні Києво-Печерської лаври шрифти Острозької/Дерманської друкарні? // Ювілей НАОМА: шляхи розвитку українського мистецтвознавства. Тези і матеріали доп. міжвуз. наук. конф.  молодих науковців, аспірантів і студентів, 21 трав. 2015 р. / М-во культури України. – К.: НАОМА, 2015. – С. 54-55

·         Дудник І. Кирилівський шрифт XVI ст: між Римом і Острогом. // Треті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. – К.: НАОМА, 2015. – С. 17-18

·         Володимир Юрчишин. Мистецтво книги : Вибране з колекції Музею книги і друкарства України. Каталог. / упорядкув. В. Белиба, Н. Глоба, А. Довбуш, Г. Ємець, Г. Сокиріна ; вступ. стаття І. Дудник ; художнє оформ. В. Мітченко ; макет О. Здор. – К. : Музей книги і друкарства України. – 2015. – 92 с.

·         Дудник І. Пам’яті майстра книги. // Образотворче мистецтво. – Київ, 2016. – №1. – С. 112-115

·         Дудник І. Шрифти острозької друкарні (1578-1612) // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – Харків, 2016. – Вип. 4. – С. 29-37

·         Дудник І. Сучасний український шрифтовий дизайн. // Образотворче мистецтво. – Київ, 2016. – №3. – С. 14-17

·         Дудник І. Шрифти Стрятинської та Крилоської друкарень (1602–1606) // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – Харків, 2017. – Вип. 1. – С. 69-85

·         Дудник І. Шрифти балабанівських друкарень // Четверті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. – К.: НАОМА, 2017. – С. 17

·         Дудник І. Мистецтво гравюри і шрифту українських стародруків та творчість Г. Нарбута // Ювілей НАОМА: шляхи розвитку українського мистецтвознавства. Тези і матеріали доп. всеукр. наук. конф. молодих науковців, аспірантів і студентів. – К.: НАОМА, 2017. – С. 8-9

·         Дудник И. Графика кирилловских курсивов острожских и виленских изданий 80-х годов XVI в. // Здабыткі: дакументальныя помнікі на Беларусі. Минск, 2017. – Вып. 20. C. 122-133

·         Дудник І. Шрифтова гарнітура Василя Хоменка. // Мистецтво шістдесятників. Традиції і новації: зб. тез доповідей Всеукраїнської наук.-практ. конф., Київ, 30 листопада 2017 р. – Київ, 2017. – С. 11-13

·         Дудник І. Шрифтові форми антикви в кирилівських стародруках кінця XVIпочатку XVII ст. // Українська академія мистецтв. Вип. 26. Київ, 2017. С. 246-256

·         Дудник І. Майстер літер. Володимир Юрчишин як художник шрифту. // Пам’яті Володимира Юрчишина. Статті, спогади, листи. Упорядники: І. Дудник, О. Здор, Д. Палій, О. Юрчишин-Сміт. / In memory of Volodymyr Yurchyshyn. Articles, memories, letters. Compilers: I. Dudnyk, O. Zdor, D. Palii, O. Yurchyshyn-Smith. – К. : Музей книги і друкарства України. – 2018. – 132 с.

·         Дудник І. Шрифти Львівської братської друкарні 1591–1616 рр. // П'яті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. – Київ: НАОМА, 2018. – С. 16

·         Дудник І. Шрифти Києво-Печерської друкарні 1616-1632 рр. // Молодий вчений, 2018. №6 . С. 75-79

·         Дудник І. Теоретичні засади дослідження мистецтва кириличного друкарського шрифту XVI-XVII ст. // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. – Харків, 2018. – Вип. 3. – С. 46-56

·         Дудник І. Шрифтові форми антикви в кирилівських стародруках кінця XVI — початку XVII ст. // Ювілей НАОМА: мистецький контекст в Україні ХХ століття: традиції та новації мистецтвознавчої діяльності. Тези доповідей всеукраїнської наукової конференції. Київ, 2018. С. 83-85

·         Дудник І. Шрифти Львівської братської друкарні (1591-1616 рр.). // Вісник Львівської національно\ академії мистецтв. Львів, 2018. Вип. 35. С. 399-415

·         Дудник І. Шрифт, як структурний елемент української рукописної та стародрукованої книги XVI-XVII ст. // Шості Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. К.: НАОМА, 2019. С. 19-20

·         Дудник І. Графічні особливості українського кириличного друкарського шрифту (остання чверть XVI — перша половина XVIІ століть) : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.07. Харків, 2019. 20 с.

·         Дудник І. Останні дні Георгія Нарбута. // Локальна історія. Львів, 2020. №3, С. 18-23

·         National and globalization features in sculptural, pictorial and font compositions of modern street art in Ukraine. // Disegnare con. Vol 13, No 24. L'Aquila, 2020. S. 13.1-13.10. ISSN 1828 5961. Indexed in SCOPUS

·         Дудник І. Історія дослідження життя і творчості Георгія Нарбута // Восьмі Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. Київ: НАОМА, 2021. C. 19-21

·         Дудник І. Відродження «Нарбутівського збірника». // Образотворче мистецтво. Київ, 2021. №1. С. 146-147

·         Дудник І. Придворний художник гетьмана та імператора. Штрихи до біографії Георгія Нарбута, що стосуються його роботи над «Георгіївським статутом». // Дев’яті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. Київ: НАОМА, 2021. C. 34-35

·         Дудник І. Проект Василя Чебаника «Рутенія»: (до 90-ліття від дня народження художника). // Перші Таранушенківські читання. Тези доповідей Всеукраїнської наукової конференції. Харків: ХДАДМ, 2023. C. 34-36

·         Дудник І. Сучасна українська шрифтова графіка. // ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Інновації в архітектурі, дизайні та мистецтві». Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. Київ: НАОМА, 2023. C. 221-222

У 2019 році автор цих рядків захистив кандидатську дисертацію на тему «Графічні особливості українського кириличного друкарського шрифту (остання чверть XVI — перша половина XVIІ століть)», але цим матеріалом, досі, не зацікавилося жодне видавництво, хоча дані представлені у дослідженні надзвичайно цікаві та актуальні, і для вивчення української культурної спадщини, і для сучасного українського шрифтового дизайну. Будемо сподіватися, що видання, все-таки, вдасться здійснити і вищенаведений список поповниться ще одною книгою про український шрифт.



[1] Чи не єдине виключення — книга Михайла Різника «Письмо і шрифт» написана і видана українською мовою ще у 1978 році.

[2] Це, до речі, відповідь на питання: що робити коли не можна посилатись на фахову літературу в російських перекладах? Відповідь: посилатися на польськомовні переклади або на оригінали.

[3] Проект «Закону про внесення змін до деяких законів України щодо заборони використання джерел інформації держави-агресора або держави-окупанта в освітніх програмах, в науковій та науково-технічній діяльності» прийнято у першому читанні 12 грудня 2022 року.

[4] Крім згаданих книг, Віталій Мітченко має ще низку наукових статей, інформація про них подана нижче, серед бібліографії наукових збірників.

[5] Необхідно відзначити ще 2 книги, написані Тетяною Олександрівною у співавторстві: Бондаренко І. В., Васіна О. В., Іваненко Т. О. Дизайнерська освіта: методика організації науково-дослідницької роботи студентів закладів вищої освіти : підручник. Харків : ХДАДМ, 2019. 156 с.; Опалєв М. Л., Іваненко Т. О. Шрифтова анімація: буква, слово, текст : навч.-метод. посіб. Харків, ХДАДМ, 2022. 172 с.

[6] Статті надруковані у наукових збірниках авторів що оглядаються персонально, нижче, в бібліографії наукових збірників дублюватися не будуть.


Немає коментарів:

Дописати коментар